Rozplakat vlastní latinářku
Ještě jednu věc jsem nakousla a nedojedla. Jak jsem rozplakala vlastní profesorku latiny. Možná jsem to ještě nezmínila, ale studuju v Brně na Muni – v zásadě historii, zbytečné to rozpatlávat, protože bych tu ještě ráda nějaký ten pátek byla živa. A v rámci „jazykového minima“ jsem nafasovala mimo jiné i latinu a řečtinu na UKS. Profesorka ve věku mých rodičů, dlužno říci, slušná semetrika. Kdybych neměla v obojím náskok, potila bych krev, takhle se mi jakžtakž dařilo držet se nad hladinou.A musím říct, že to bylo obtížné, protože I. nám vytrvale dávala najevo, že kdo si latinu a řečtinu nevybral jako hlavní studijní obor, ten to má blbý, protože požadavky na něj bude klást stejné. Což nám opakovala neustále a ti nebožáci, kteří měli základy latiny jako doplněk, trpěli.
Já měla školu z domova, jistěže farářské dítě. A o latině mi všichni říkali, že je to základ jazyků, takže jsem se s ní nějak poprat musela. Takže Latina pro historiky pro mne byla z větší části odpočinková hodina, i když člověk musel být ve střehu, aby mu stran profesorky nepřistálo nemilé překvapení.
A pak přišla zkouška v zimním semestru. Prosmykla jsem se kolem soch strážících kabinet, uctivě zaklepala a počkala, až mne paní profesorka vyzve. Dva historiky dneska poslala domů, aby si ozřejmili infinitivy perfekta, takže jsem měla nervy na pochodu.
Vlezla jsem, sedla si do křesílka naproti stolu. Profesorka byla stručná: „Překlad“
Vytáhla jsem z kabelky překlad, přešla jsem ke stolku a uctivě jsem ho předala, aby ho mohla projít, zatímco se budu připravovat na otázku.
„Vezměte si otázku“, řekla mi, já si vybrala kartičku a šla si sednout na přípravku.
„Co jste si vytáhla,“ zeptala se a podívala se na mne přes svůj stůl.
Přečetla jsem jí otázku, ale najednou jsem viděla, že mne vůbec neposlouchá. Dívala se na mne, ale tak nepřítomně, tak skrze mne, jako bych byla duch.