A ty jsi skála

Tu fotku jsem našla ve výpravné fotografické publikaci o Pražském hradu a jen o chvíli později ji sem DR přidal také. Hned, jak jsem ji viděla, jsem věděla, že tohle je to správné místo. Skála. Protože abych pravdu řekla, neočekávala jsem, že Martin by měl v oblibě skálu jakožto přírodní útvar. V jeho přírodě je skála symbolem, náznakem. A skála v podobě přesmyčky latinského petra je ideálním symbolem, jsem si skoro jistá, že tím místem schůzky je skála v podobě svatého Petra.

Fotografie pochází z vnější zdi kaple svatého Kříže na druhém nádvoří Pražského hradu a pamatuji si, jak jsme kdysi, to mi bylo něco málo přes deset, kolem té sochy šli. Martin mi ukázal ten nápis a přečetl ho: „Tu es Petrus et super hanc petram aedificabo ecclesiam meam.“

$$OBR279855$$

„Umíš to přeložit“, zeptal se mne. Šárka s náma nebyla, ležela doma nemocná a vztekala se, že ji mamka nepustila.

Začala jsem slabikovat „Ty … jsi … Petr“ a pak už jsem si na ten verš z Bible vzpomněla a dořekla to „Petr – Skála a nad tou skálou vybuduji svoji církev.“

$$OBR282860$$

„Pamatuješ si to dobře, Vítězko, ale to tam není.“

Přelétla jsem očima ten nápis, slovo po slově a s drzostí desetiletého vševěda řekla „Ale je.“

„Petra je latinsky skála. Ale zároveň je to jméno. Petr. Je odvozené ze slova skála, že?“ zeptal se Martin.

„Ano, to je,“ zamyslela jsem se. A pak mi to došlo:“ Takže se nedá říct, jestli Ježíš mluví o Petrovi nebo o skále?“

„Ne, z latinského překladu se to opravdu říct nedá. Proto to do češtiny překládají různě, ne každý překladatel ten dvousmysl akceptoval nebo znal originál. Jak ten verš překládá kralická?“

Zavrtěla jsem hlavou, že nevím. Nemám kralickou ráda, radši mám ekumenický překlad, který je čtivější a co teprve v deseti letech věku.